עתירה מנהלית שעניינה בקשה להארכת המועד של החלטת הועדה המקומית לצורך הוצאת היתר

עתירה מנהלית שעניינה בקשה להארכת המועד של החלטת הועדה המקומית לצורך הוצאת היתר

רקע עובדתי:

  1. הבקשה להיתר נדונה בוועדת המשנה מיום 27.6.17 כאשר ניתנה ארכה להוצאת ההיתר עד ליום 27.6.19.
  2. ביום 24.7.2019 הובאה הבקשה פעם נוספת לוועדת המשנה ופעם נוספת הבקשה אושרה.
  3. למעשה, מועד זה הוא המועד האחרון בו נדונה בקשה על ידי ועדת המשנה.
  4. ביום 15.6.2020 ניתנה ארכה של שנה נוספת על מנת להוציא את היתר הבנייה מכוח החלטות ועדת המשנה, כאשר עד ליום 7.9.22 לא הוצא היתר הבנייה.
  5. ביום 12.9.22 נסגרה הבקשה ללא הוצאת היתר.
  6. לאור נסיבות אלו, הוגשה עתירה מנהלית בתיק עת"מ 44319-06-23 לבית משפט זה במסגרתה עתרה העותרת להארכת המועד של החלטת הועדה המקומית לצורך הוצאת היתר.
  7. ביום 31.12.23 התקיים הדיון בעתירה עת"מ 44319-06-23. בסוף הדיון הגיעו הצדדים לפשרה על פיה, התיק יושב לידי מהנדסת העיר על מנת שתכריע בבקשה להארכת מועד כאילו הוגשה בקשה לפי תקנה 46(ב) לתקנות הרישוי.
  8. ביום 31.1.2024 החליטה מהנדסת העיר-המשיבה 3 כאן, כי אין מקום להאריך את תוקף ההחלטה לאשר את היתר הבנייה.
  9. על החלטה זו, הוגשה העתירה שבפני.
    בית המשפט פסק:
  10. באופן עקרוני, הסמכות העניינית לדון בשאלת ארכת המועד של תוקף החלטת הועדה המקומית לתת היתר, או להאריך תוקפו של היתר, הינה לוועדת הערר ולא לבית המשפט לעניינים מנהליים וזאת, הן מטעמים של לשון החוק, והן מטעמים של תכלית החוק, ואנמק:
  11. סעיף 12ב' לחוק התכנון והבנייה, תשכ"ה-1965 קובע כי הסמכות של ועדת הערר הינה לדון ולהחליט בערר על החלטת ועדה מקומית ורשות רישוי שעניינה: "…חלוקה ואיחוד של קרקעות לפי פרק ד', או היתר לפי חוק זה…"
  12. כלומר, בהתאם ללשון החוק, כל הנושאים שעניינם היתר לפי חוק זה אמורים להיות נדונים בוועדת הערר ולא בפני בית המשפט לעניינים מנהליים.
  13. אין היגיון כי ערר על החלטת הועדה המקומית יופנה לוועדת הערר וערר על החלטות המהנדס יופנה לביהמ"ש לעניינים מנהליים ויש לראות לצורך הגשת ערר החלטה של אורגן כשלהו של הוועדה המקומית, לרבות מהנדס העיר, כהחלטה של הוועדה המקומית.
  14. חשוב לציין את סעיף 152(א)(1) אשר אף הוא דן בסמכות ועדת הערר ובהתאם לפסיקה הוא גודר את הסמכות שנקבעה בסעיף 12ב'(2). בהתאם לסעיף זה נקבע כי "הרואה עצמו נפגע מהחלטה של ועד מקומית או של רשות רישוי מקומית לסרב לתת היתר לפי פרק זה… רשאי לערור לפני ועדת הערר…". כלומר גם סעיף זה מעניק את הסמכות למי שנפגע מסירוב לתת היתר לעתור לוועדת הערר.
  15. החוק קובע מפורשות, כי קיימת זכות לפנות לוועדת הערר על כל החלטה לסרב למתן היתר.
  16. למען הסר ספק, אציין כי אין בפסק דין זה לגרוע או לשנות מהלכה הידועה בעניין עע"מ 317/10 שפר נ' סקאל [נבו]. הלכת "שפר" דנה בזכות הערר של המתנגד לבקשה להיתר ולא בזכות הערר של מבקש ההיתר או מבקש ארכה לתוקף החלטת הועדה המקומית.
  17. לאחר שבית המשפט שמע את עמדות הצדדים בנושא יש מקום להעביר את התיק לבחינת וועדת הערר, אולם, משנשמעו כלל הטענות ראוי להכריע בעניינים המשפטיים ויש למקד את הדיון בוועדת הערר רק בנושא התכנוני.
  18. ראוי לציין כי המבחן להארכת תוקף של החלטת הוועדה המקומית אינו מבחן טכני של הסיבות לשיהוי, אלא מבחן תכנוני מהותי. בעניין זה מקובלת עלי עמדת בית המשפט בעניין מגדל נדל"ן לעיל אשר קבע: "תכלית הגבלת הזמן לתוקף החלטת היתר בתנאים בהתאם לתקנות הרישוי, נעוצה בצורך להבטיח התאמת ההיתר לתכנון, הבטיחות והנוחות, בהתאם לצורכי המקום והסביבה, שעשויים להשתנות בחלוף הזמן, דבר שאף עשוי לחייב שינוי בתנאים המוקדמים שניתנו להוצאת ההיתר…".
  19. השאלה היחידה שיש לדון בה בוועדת הערר בנושא שבפני הינה – האם סביר מבחינה תכנונית להאריך את המועד להוצאת היתר הבנייה מכוח החלטת הוועדה המקומית לאשר את הבקשה להיתר וזאת לאור השינויים, ככל שהיו באקלים התכנוני, תנאי התכנון, צורכי המקום, הסביבה וכל שיקול תכנוני אחר.
  20. לאור העדרה של סמכות עניינית בית המשפט מעביר את הסוגיה שנותרה לוועדת הערר על מנת שתכריע בה למיטב שיקול דעתה.

מחפשים עו"ד תכנון ובנייה , הרצלייה, יקנעם ובחיפה  מומלץ  עם המלצות

עורך דין תכנוןובנייה ונדל"ן בחיפה, יקנעם, הרצלייה  – אבירם כהן ושות' משרד עורך דין  בחיפה, ת"א

פנו אלינו אל משרד עו"ד אבירם כהן  ושות' משרד עורכי דין מקרקעין ונדל"ן:חיפה, הרצליה,יקנעם ' חיפה.  טל' – 04-8643926, פלא: 0528772822, מייל: aviramclaw@gmail.com

 אין באמור לעיל  בכדי להוות תחליף לייעוץ משפטי, אלא כמידע כללי בלבד.

המאמר נרשם על ידי :

עורך דין  תכנון ובנייה  מומלץ בחיפה, בהרצלייה ורמת השרון

עו"ד תכנון ובנייה מומלץ עם ניסיון והמלצות בחיפה

עורך דין  נדל"ן  חיפה   –  מקצועיות ויחס אישי לכל לקוח

עורך דין  מקרקעין,  יוקנעם   –  ניסיון עם קבלות

עו"ד מקרקעין, נדל"ן, פינוי בינוי, תמ"א 38 חיפה, הרצליה ,רמת השרון – מומלץ באזור השרון

לייעוץ בנושא של  תכנון ובנייה  יש לפנות  למשרד עו"ד אבירם כהן ושות'

סניף חיפה, רח' שד' פלי"ם 2 –  טל:  04-8645801

סניף תל-אביב, רח' הארבעה 28  – טל:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 + eleven =

תפריט נגישות