דיני מקרקעין ונדל"ן

מק1

מה הסיכון להיכנס לעסקה כאשר הבניין לא רשום כבית משותף

מה הגדרה של בית משותף?

חוק המקרקעין מגדיר בסעיף 52 כי בית משותף הוא "בית שיש בו שתי דירות או יותר והוא נרשם בפנקס הבתים המשותפים"

היכן בודקים אם הבית רשום כבית משותף?

 הבדיקה נעשית בפנקס הבתים המשותפים וכן בנסח הטאבו.

מתי הבניין נרשם בפנקס הבתים המשותפים? 

  הרישום נעשה על פי צו שניתן על ידי המפקח על רישום המקרקעין לאחר שנוכח לדעת כי נתקיימו התנאים לרישומו של בית כבית משותף. הרישום נעשה בהתאם לתשריטים הכוללים את תיאור הבתים והדירות שבהם.

מה משמעות הרישום בפנקס הבתים המשותפים?

הרישום מקנה ביטחון לצדדים בעסקה. כל דייר בבניין המשותף נרשם כבעלים של הדירה, במידה ויש מחסן או חניה הם מוצמדים לדירה ונרשמים בתשריט.אך כאשר הבניין לא נרשם כבית משותף הדבר יכול להוות קרקע פורייה לסכסוכי שכנים ולסחטנות בעת ביצוע עסקה בנכס ובמקרים מסוימים הדבר יכול לטרפד את ביצוע העסקה.

מה המשמעות שבניין אינו נרשם כבית משותף?

בניין שלא נרשם כבניין משותף הינו בניין שיש לו מספר בעלים במשותף. מבחינה משפטית זכויות הבעלות בדירה אינן נרשמות על שמם  ובנסח הטאבו אין כל אזכור לעובדה שכל אחד מהבעלים הוא בעלים של דירה ספציפית, בעיה נוספת עלולה לצוץ בנוגע לשטחים המוצמדים, כמו מחסנים וחניות . 

למה רצוי שעו"ד מומחה בתחום הנדל"ן ייצג אתכם?

ראשית כאשר מתחילים הליך לקניית נכס ומתברר שהבניין לא רשום כבית משותף, צריך לבדוק קיום הסכם שיתוף בין השכנים, במידה ואין הסכם, יש לערוך הסכם שיתוף שבו יוגדרו הזכויות של כל אחד מהדיירים. יש להחתימם על הסכם שיתוף  ועל תשריט נלווה אשר מגדיר באופן מסודר את זכויות החזקה והשימוש של כל אחד מבעלי הזכויות במקרקעין.בנוסף, חתימות הדיירים על החלוקה בבניין הכרחיות כיוון שקיימים בנקים אשר יתנו את קבלת המשכנתא בחתימת הדיירים על הסכם שיתוף בתוקף וכן על תשריט הבניין. פועל יוצא שאם לא תינתן המשכנתא מהבנק המלווה לא יהיה ניתן לבצע את העסקה. מיותר לציין שחתימה זו מונעת סחטנות מצד שכנים כאשר נוצר סכסוך בבניין.

הערה

רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה

אשמח לענות לכל שאלה בתחום המקרקעין

 

הקלק לשיתוף המאמר

Facebook

משרד עו"ד אבירם כהן ושות'

צרו קשר

טל' – 04-8643926

פקס – 04-8645801

נייד – 052-8772822

שעות פעילות

א' – ה' – 8:00-17:00

ו' – סגור

שבת – סגור

מיקום

שד' פלי"ם 2,

בניין אורן 1, קומה ראשונה,

חיפה, 3309502

תפריט נגישות