דיני משפחה

מה הן המגמות שהתפתחו בשנים האחרונות לגבי חיוב מזונות

מה הן המגמות שהתפתחו בשנים האחרונות לגבי חיוב מזונות?

המאמר נכתב ע"י עו"ד אבירם כהן, עו"ד גירושין בחיפה, עו"ד לענייני משפחה בחיפה.

שתי מגמות שהתפתחו בשנים האחרונות לגבי חיובי מזונות

מגמה אחת, בחינת היתרה הנשארת בידי הצדדים לאחר החיוב, (גישת וחיית בה)- המוצאת ביטוי בהלכות בע"מ 5750/03 אוחנה נ' אוחנה ובע"מ 2433/04 צינובוי נ' צינובוי.

בע"מ צינבוי נ' צינבוי בית המשפט פסק

עקרון הוא כי בהערכת מזונות שעל אב לשלם לילדיו יש לקחת בחשבון את צרכי הילדים, וכן את גובה הכנסת האב ויכולתו הכלכלית. ממילא, נלקחת בחשבון בהקשר זה גם יכולתה הכלכלית של האם שבמשמורתה מוחזקים הילדים (בע"מ 5750/03, אוחנה נ' אוחנה). פסיקת המזונות נעשית על דרך איזון כולל של הכנסת המשפחה מכל המקורות, תוך התחשבות בכלל היכולות מול הצרכים, וקביעה בהתאם לכך את שיעורם הסביר של המזונות.

במסגרת האיזון ההולם בהערכת גובה המזונות שעל אב לשלם לילדיו (מעבר לצרכיהם ההכרחיים), יש ליתן משקל ליכולתו הכלכלית ולצרכיו שלו

מגמה שניהחדירה משמעותית יותר ויותר של עקרונות שוויון לדיני המזונות, ששיאה כמובן בהלכת בע"מ 919/15 .

ביהמ"ש העליון קובע, פה אחד, בהרכב מורחב של 7 שופטים, מפי השופט ע' פוגלמן כי בגילאי 15-6 חבים שני ההורים באופן שווה במזונות ילדיהם מדין צדקה, תוך שהחלוקה ביניהם תקבע על פי יכולותיהם הכלכליות היחסיות מכלל המקורות העומדים לרשותם, לרבות שכר עבודה, בנתון לחלוקת המשמורת הפיזית בפועל, ובשים לב למכלול נסיבות המקרה. יישום עקרון זה במקרה הטיפוסי של משמורת פיזית משותפת, ייעשה ברוח העקרונות שבפסקה 61 לחוות דעתה של השופטת ד' ברקארז, כברירת מחדל שניתן לסטות ממנה. בצד האמור, על ביהמ"ש לענייני משפחה להפעיל את שיקול דעתו בנסיבות כל מקרה ומקרה.

משרד עורכי דין אבירם כהן ושות' – עו"ד גירושין בחיפה, ממוקם סמוך לבית המשפט לענייני משפחה  ולבית הדין הרבני בחיפה.

המשרד  מתמחה בכל היבטי דיני המשפחה, תוך טיפול מקצועי, יסודי ומעמיק בכל מקרה ומקרה לרבות סוגיות גירושין מורכבות תוך הפגנת ראיה אסטרטגית של המקרה וידע נרחב בכלל הפסיקות והחקיקות בתחום זה.

הקלק לשיתוף המאמר

Facebook

משרד עו"ד אבירם כהן ושות'

צרו קשר

טל' – 04-8643926

פקס – 04-8645801

נייד – 052-8772822

שעות פעילות

א' – ה' – 8:00-17:00

ו' – סגור

שבת – סגור

מיקום

שד' פלי"ם 2,

בניין אורן 1, קומה ראשונה,

חיפה, 3309502

תפריט נגישות