דיני משפחה

מה הם המקרים בהם ניתן לאזן את זכויות הפנסיה לא שווה בשווה לפי סעיף 8(2) לחוק יחסי ממון

מה הם המקרים בהם ניתן  לאזן את זכויות הפנסיה לא שווה בשווה  לפי סעיף 8(2) לחוק יחסי ממון?

מאמר זה  נרשם ע"י  עו"ד אבירם כהן , עו"ד גירושין בחיפה

עו"ד לענייני משפחה בחיפה

הצדדים התחתנו כדמו"י בשנת 1993 עת גיל האיש היה בן 60 והאשה בת 30, לזוג נולדו 4 ילדים, בשנת 2016 כאשר האיש בן 82 נוצר קרע בין הצדדים ולאחריו עזבה האישה את ביתם.האישה הגישה תביעה רכושית נגד האיש אשר עיקרה להורות על חלוקת הפנסיה של הנתבע "שווה בשווה" בהתאם למועד הקרע.

בית המשפט לענייני משפחה פסק:

1. לשיטת התובעת, יש להורות על חלוקת הפנסיה של הנתבע "שווה בשווה" בהתאם למועד הקרע. לטענתה, אין מקום לעשות שימוש בסעיף 8 (2) לחוק יחסי ממון, תשל"ג – 1973 (להלן-"חוק יחסי ממון") אשר מאפשר לבית המשפט להורות על חלוקה בלתי שוויונית של נכסי הצדדים מכיוון שהנתבע לא הצביע על טעם מיוחד לעשיית שימוש בסעיף זה.
  2. לשיטת הנתבע, יש לעשות שימוש בסעיף 8 (2) לחוק יחסי ממון, שאם לא כן, חלוקת הפנסיה תרושש את הנתבע. זאת, מכיוון שהנתבע הוא בן 82, החולה במחלת דמנציה, מטופל, בשל מצבו הרפואי מסביב לשעון ל ידי מטפלת שעלותה החודשית הינה 4,600 לחודש.
  3. מערכת היחסים הרכושית של הצדדים נשלטת על ידי חוק יחסי ממון.
  4. סעיף 5 (א) לחוק יחסי ממון קובע כי עם התרת הנישואין זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שוויים של כלל נכסי בני הזוג.
  5. סעיף 8 לחוק יחסי ממון מעניק לבית המשפט סמכויות מיוחדות והוא קובע, בין היתר, כי במקרים בהם ראה בית המשפט נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת, רשאי הוא, לבקשת אחד מבני הזוג, לקבוע כי איזון שווי הנכסים, כולם או מקצתם, לא יהיה מחצה על מחצה, אלא לפי יחס אחר שיקבע בהתחשב, בין השאר, בנכסים עתידיים, לרבות בכושר ההשתכרות של כל אחד מבני הזוג ראו: סעיף 8 (2) לחוק יחסי ממון.
  6. הפסיקה חזרה וקבעה כי הכלל הוא חלוקת רכוש שוויונית
  7. לצד פסיקה זו, מתוך מגמה להביא ליצירת איזון בין בני זוג שמתגרשים ולצמצם את חוסר השוויון ביחסי ממון ביניהם התפתחה פסיקה אשר הכירה באפשרות לפיה, במקרים חריגים ומתאימים, ייעשה שימוש בסעיף 8 (2) לחוק יחסי ממון לאיזון הזכויות הפנסיוניות
  8. קבלת התביעה וחלוקת הפנסיה של הנתבע במועד הקבוע בסעיף 5 לחוק יחסי ממון, משמעותה יצירת פער קיצוני בהכנסות הצדדים, פער אשר לא יאפשר לנתבע, בשונה מהתובעת, "לסיים את החודש".
  9. תוצאה זו היא תוצאה שאינה צודקת ובית המשפט לענייני משפחה, אשר אמון על עריכת איזון הוגן בפירוק קשר בין צדדים אינו יכול להשלים עם תוצאה זו.
  10. על כן, בנסיבות החריגות של מקרה זה, מצאתי מקום לעשות שימוש בסעיף 8 (2) לחוק יחסי ממון בהתאם לשקול הדעת שמסורה לבית המשפט לענייני משפחה הן באשר לעצם החלוקה החריגה והן באשר לשיעורה.
  11. 11.השימוש בסעיף 8 (2) לחוק יחסי ממון ייעשה על דרך בה התובעת תהא זכאית למחצית הפנסיה של הנתבע, בקיזוז הפנסיה "הרעיונית" שהייתה משולמת לתובעת אילו הייתה פורשת לגמלאות במועד הקרע. לשון אחרהפנסיה העתידית של התובעת תקוזז רעיונית מהפנסיה של הנתבע כבר כיום

משרד עורכי דין אבירם כהן ושות' – עו"ד גירושין בחיפה, ממוקם סמוך לבית המשפט לענייני משפחה  ולבית הדין הרבני בחיפה.

המשרד  מתמחה בכל היבטי דיני המשפחה, תוך טיפול מקצועי, יסודי ומעמיק בכל מקרה ומקרה לרבות סוגיות גירושין מורכבות תוך הפגנת ראיה אסטרטגית של המקרה וידע נרחב בכלל הפסיקות והחקיקות בתחום זה.