דיני מקרקעין ונדל"ן

מק3

פירוק שיתוף במקרקעין - באילו מקרים?

בחיי היום יום מוצאים עצמם שותפים לנכס במצבים שבהם מעוניינים לפרק את השיתוף בנכס. פירוק השיתוף יכולות לנבוע ממגוון סיבות לדוגמא: זוגות נשואים שיחסיהם עלו על שירטון ואחד מהם מעוניין למכור את חלקו בנכס ואילו השני מעוניין להישאר בדירה. סכסוך בין שותפים אשר נכנסו לעסקה ולאחר זמן מה הסתכסכו ואחד השותפים מעוניין למכור את חלקו. דירה שנתקבלה בירושה מההורים כל אחד מהילדים קיבל את חלקו וכעת אחד הילדים זקוק לכסף ומעוניין למכור את חלקו.

סעיף 37א מחוק המקרקעין  דן בזכות זו 

הזכות לתבוע פירוק השיתוף

37.  (א)  כל שותף במקרקעין משותפים זכאי בכל עת לדרוש פירוק השיתוף.

       (ב)  הייתה בהסכם שיתוף תניה השוללת או מגבילה את הזכות לדרוש פירוק השיתוף לתקופה העולה על שלוש שנים, רשאי בית המשפט, כעבור שלוש שנים, לצוות על פירוק השיתוף, על אף התניה, אם נראה לו הדבר צודק בנסיבות העניין.

מהסעיף נלמד כי הזכות לפירוק  השיתוף הינה חזקה ביותר ונובעת מזכות הקניין שהיא אחת מזכויות היסוד במשפט. עוד נלמד שבמידה ויש תנאי בחוזה המגביל את זכות הפירוק  מעבר ל 3 שנים,בית המשפט רשאי למרות התנאי המגביל וכעבור 3 שנים להתערב ולצוות על הפירוק בנסיבות מסוימות 

מה קורה בדירת מגורים בה נמצאים גם ילדים קטנים ואחד הצדדים מעוניין לפרק את השיתוף?

סעיף 40א(א) מחוק המקרקעין דן בסוגיה זו ואומר שבית המשפט לא יפרק את השיתוף בדירה בדרך של מכירה כל עוד לילדים ולהורה שנמצא איתם נמצא הסדר מגורים אחר המתאים לצרכיהם, לרבות הסדר ביניים למגורים זמניים המתאים לצרכיהם, לתקופה שיקבע.

איך מתבצע פירוק השיתוף ?

הפירוק לפי סעיף 39 לחוק המקרקעין מתבצע בדרך של חלוקה בעין. נניח שלשני שותפים יש דירות באותו גודל בשותפות אז כל שותף יישאר עם דירה אחת, במידה ויש הבדל בגודל הנכס ושותף אחד מקבל דירה גדולה יותר בשטח בית המשפט יפצה את השותף השני בדרך של איזון.

משרד עו"ד אבירם כהן ושות' בעל  ניסיון  רב בתחום המקרקעין

 

הקלק לשיתוף המאמר

Facebook

משרד עו"ד אבירם כהן ושות'

צרו קשר

טל' – 04-8643926

פקס – 04-8645801

נייד – 052-8772822

שעות פעילות

א' – ה' – 8:00-17:00

ו' – סגור

שבת – סגור

מיקום

שד' פלי"ם 2,

בניין אורן 1, קומה ראשונה,

חיפה, 3309502

תפריט נגישות